Asigurarea autovehiculelor


Daca vorbim despre autovehicul ca si obiect asigurat, era definit ca vehicul autopropulsat, destinat transportului terestru, suspendat pe roti, senile sau tălpi de alunecare, care serveste la transportul persoanelor sau al bunurilor si care, conform legii, este înmatriculat. Am spus "era", pentru ca de-a lungul timpului, in functie de evolutia pietei asigurarilor, ultima precizare referitoare la inmatriculare a suferit modificari sub o forma sau alta. Asigurarea autovehiculelor nu este conditionata neparat de inmatriculat vs. inregistrat, ci de cunoasterea cat mai buna a riscului. Este o asigurare facultativa, care presupune acoperirea riscurilor la care este supus autovehiculul, deci cunoasterea acestor riscuri devine elementul principal in decizia asiguratorului de a incheia cu proprietarul un contract in acest sens. Spre exemplu, un autovehicul inregistrat in raza unei primarii, va atrage dupa sine o alta paleta de riscuri in comparatie cu un autovehicul inmatriculat la politie. Cel din urma se poate deplasa pe distante mai lungi si cu viteze mai mari (ex:pe autostrada), in timp ce primul se poate deplasa in zone cu teren accidentat, deci natura riscurilor la care este supus autovehiculul este influentata pe de o parte de mediul inconjurator (autostrada, drum forestier, conditii de trafic, etc) si pe de alta parte de comportamentul si experienta soferului sau mai bine de zi de temperamentul acestuia la volan. In general situatille care inglobeaza, din start, un risc de crescut de producere a unui eveniment, nu sunt asigurate de catre Asigurator (ex: circulatia pe drumuri forestiere) pentru ca primele de asigurare ar avea valori prohibitive in conditiile in care un nu exista o expunere suficienta si necesara, astfel incat sa justifice acoperirea acestui risc.
Ca un exercitiu de imagine, puteti sa incercati sa comparati riscul producerii unui eveniment , plecand de la cele trei imagini, care exemplifica ceea ce spuneam mai sus. Care considerati ca este zona cea mai putin riscant pentru un autoturism Dacia Logan?
Pot aparea si exceptii in cazurile in care proprietarul dovedeste ca, desi statistic riscul de producere al acelui eveniment este mult mai mare decat media, acesta totusi nu a inregistrat nici un eveniment, iar ca sa dezvoltam exemplul drumului forestier, proprietarul poate dovedi ca acel drum forestier este parcurs zilnic catre resedinta lui permanenta si are deci o experienta si o cunoastere mult peste media celorlati soferi care l-ar parcurge cu scop turistic Ca si masura de protectie suplimentara pentru astfel de cazuri, Asiguratorii apeleaza la includerea unor fransize mai mari decat in situatiile normale in functie de valoarea autovehiculului sau vechimea acestuia. Si daca tot a venit vorba de vechime, ar trebui sa spunem ca in cazul autoturismelor, dupa 10 ani de la data fabricatie, asigurarea acestuia nu mai reprezinta o prioritate pentru asiguratori, din cauza faptului ca o eventuala despagubire ar avea la plata o factura sensibil egala ca valoarea cu cea a unui eveniment pentru un autovehicul nou. Explicatia acestui fapt vine din modalitatea de reparatie, in ambele cazuri folosindu-se piese de schimb noi si valori ale orelor de manopera identice, pentru ca nu conteaza daca repari un autovehicul nou sau vechi, efortul financiar si uman va fi, in final, aproximativ egal.
Postat la:
Inapoi